Osvrt Marita Mihovila Letice na knjigu Tončija Matulića ʺBog i evolucijaʺ
Biskupska konferencija BiH

Dana 23. travnja 2024. u dvorani ʺVijenacʺ Nadbiskupijskoga pastoralnog instituta u Zagrebu predstavljena je novoobjavljena knjiga ʺBog i evolucijaʺ, kojoj je podnaslov ʺTeološka šetnja evolucijskim perivojemʺ. Autor je teolog i bioetičar prof. dr. sc. Tonči Matulić, a posrijedi je izdanje Kršćanske sadašnjosti, Zagreb, 2024., piše Marito Mihovil Letica za Vatican News.

Na predstavljanju su govorili dr. sc. Stjepan Brebrić, glavni urednik i direktor Kršćanske sadašnjosti, zatim trojica recenzenata: dr. sc. Krunoslav Brčić-Kostić, prof. dr. sc. Nenad Malović i doc. dr. sc. Branko Murić. Nakon njih se nazočnima obratio autor knjige, profesor Tonči Matulić. Predstavljanje je moderirala Maja Petranović, zamjenica glavnog urednika Kršćanske sadašnjosti.

Ovo je osvrt ponajvećma na sadržaj knjige, a nedavni je događaj njezina predstavljanja spomenut, navođenjem osnovnih podataka, da bi se svrnula pozornost na njezin duhovni, znanstveni i općekulturni značaj, njezinu recentnost, ali i trajnu aktualnost, važnost i vrijednost.

Autor u Uvodu među ostalim objašnjava: ʺPosrijedi je istinska teološka šetnja evolucijskim perivojem kao čudesnim djelom stvaranja dobroga i mudroga Stvoritelja. Kršćanski vjernik u evolucijskom perivoju stvorenoga svijeta otkriva ljepotu, dobrotu i brižnost Stvoritelja, koji je ʹsve mudro učinioʹ (Ps 104,24) […]″. Profesor Matulić zatim napominje da stav starozavjetnoga psalmista ʺnije utemeljen na prirodoznanstvenome znanju, nego na dubokom iskustvu vjere u Boga Stvoriteljaʺ. Knjiga ʺBog i evolucijaʺ uz vjeru razmatra i prirodoznanstveno znanje, o čemu autor u Uvodu kaže da ʺdonosi rezultate znanstvenoga, to jest duhovno-intelektualnoga hrvanja vjere u božansko stvaranje s izazovima današnje dinamičke i evolutivne slike svijetaʺ.

Među izvadcima iz recenzija istaknutima na poleđini knjige, citiramo nekoliko rečenica što ih je napisao dr. sc. Krunoslav Brčić-Kostić, molekularni biolog i evolucijski genetičar iz Instituta ʺRuđer Boškovićʺ u Zagrebu: ʺOva je knjiga važan doprinos cjelovitom pogledu na znanost i teologiju. Iako cilj znanosti nije biti lijepa i nekomu se svidjeti, nego spoznati istinu, ipak je istina izražena preko znanstvenih teorija i prirodnih zakona lijepa te ima i estetsku vrijednost. Ona nam govori o skladu prirode koji jednostavno reflektira sklad Božjega stvaranja.ʺ

Knjiga ʺBog i evolucijaʺ sadržava više od 430 stranica i sastoji se od devet poglavlja kojih su naslovi: ʺNeka obilježja suvremenoga društvenog ozračja u dijalogu teologije i prirodnih znanostiʺ, ʺNeke načelne postavke suvremenoga partnerskog dijaloga vjere i prirodnih znanostiʺ, ʺTeorija evolucije u izjavama crkvenoga učiteljstva i u teologijiʺ, ʺIzazovi hominizacije u svjetlu evolucijeʺ, ʺKritička promišljanja o podrijetlu čovjeka s posebnim osvrtom na misao Charlesa Darwinaʺ, ʺKritičko propitivanje evolucijskoga podrijetla moralaʺ, ʺTajna života skrivena u Bogu i u genomuʺ, ʺŽivot u zajedničkome domu u svjetlu ekološke krizeʺ i, naposljetku, ʺDuša u svjetlu evolucije stvorenja – jedno provokativno objašnjenje podrijetla i naravi ljudske dušeʺ.

Naslovi poglavlja pružaju nam sržan uvid u sadržaj ove doista izvrsne knjige – u višetematskom i transdisciplinarnom, metodološkom i argumentacijskom pogledu – knjige koja zavrjeđuje svesrdnu pohvalu i jasno izrečenu preporuku čitateljskoj publici.  (kta/rv)

Hvaljen Isus i Marija 👋
Drago nam je što Vas vidimo!

Pretplatite se na naš bilten s vijestima!