Katolički korijeni Engleske postali vidljivi
Kršćanski život

Ovo sam ljeto prvi put putovao u Englesku i na mnogo načina mi se dopala. Londonski taksiji bili su crni umjesto žutih, a autobusi dvokatni. Slanina je u osnovi bila debela kriška šunke — a doručak obilan i ukusan (jaja, gljive, grah, kuhana rajčica, tost i crni čaj ili kava). Osim toga, ljubazni blagajnici bi zaključili razgovor sa “Živjeli” (na što još uvijek nisam siguran kako odgovoriti)!

Otišao sam u Englesku s fokusom na proučavanje Shakespearea u njegovom rodnom mjestu i posjećivanje mjesta poput Stonehengea—ali imao sam i drugi cilj na umu. Htio sam izmjeriti religioznost zemlje, znatiželjan saznati po čemu se razlikuje od Amerike.

Iako sam znao da je Engleska poznata kao “nekatolička” (Henry VIII, anglikanizam, itd.), ipak sam bio iznenađen nedostatkom opcija za katoličku misu. Sjedinjene Države nisu katoličke kao u povijesti drugih zemalja, ali tamo odakle sam ja možete pronaći katoličku crkvu u svakom bloku, koja nudi više misa tijekom tjedna! U Engleskoj to nije tako lako. Nakon što sam ovo saznao, mislio sam da neću naići na mnogo katolicizma do kraja svog putovanja.

Srećom, pogriješio sam! Gdje god sam putovao, otkrivao sam ostatke Engleske katolički korijeni. Čak i unutar crkava Engleske crkve koje sam obišao, pronašao bih svećeničku odjeću koja datira iz srednjeg vijeka ili sačuvana katolička umjetnička djela prije reformacije. Čak su i dobro uhodana turistička mjesta često bila prožeta katoličkom poviješću.

Pogledajmo pobliže nekoliko mjesta koja daju uzorak katoličkog utjecaja koji je još uvijek prisutan u Engleskoj…

Opatija Bath (Bath, Somerset)

Bath je jedan od najljepših gradova koje sam ikada posjetio. Izgrađen na valovitim brežuljcima, to je grad gracioznih kamenih zgrada, tržnica, popločanih uličica, pa čak i vlastitog malog vodopada usred grada! Nije ni čudo da je Bath na UNESCO-vom popisu svjetske baštine.

Opatija Bath, “svjetiljka Zapada”

Priznajem da je moj glavni cilj bio doživjeti muzej Jane Austen Center (moj život je završen sad kad sam se fotografirala s g. Darcyjem!). Nakon toga sam odlučio zakoračiti u ogromnu staru crkvu usred prostranog trga: Bath Abbey.

Unutrašnjost ove bogomolje Engleske crkve još je sjajnija nego izvana. Crkva je poznata kao “lanterna Zapada” zbog svoje Gospodar prstenova-stilska arhitektura koja priziva u sjećanje lampion! Saznao sam da se opatija Bath nalazi na mjestu nekadašnje katoličke crkve prije reformacije.

Dakle, ne samo da je ova crkva imala povijest vezanu uz katoličanstvo, već je također prizivala u sjećanje poznatog katoličkog pisca JRR Tolkiena. Međutim, ovo nije jedino mjesto koje sam posjetio i koje me podsjetilo na hobite i vilenjake…

Crkva sv. Edwarda (Stow-on-the-Wold, Gloucestershire)

Nikada nisam čuo za seosko područje Cotswoldsa prije mog putovanja u Englesku. Na cjelodnevnom obilasku autobusom kroz neke od njegovih najpoznatijih gradova naučio sam puno toga. Cotswolds je poznat po svojim kamenim kućama, slamnatim kućicama, svježem siru i sladoledu. (Morate probati okus vrhnja i jagode!) Jedan od mojih omiljenih gradova bio je Stow-on-the-Wold, gdje posjetitelji mogu vidjeti proslavljena vrata Hobita.

Pitate se što su Hobitova vrata? U Crkvi svetog Edvarda Engleske crkve mnogi su turisti snimili selfie stojeći ispred lučnih vrata koja izgledaju kao da su iskočila sa stranica Tolkienovog romana. Vrata su na vrhu zašiljena, drvena, omeđena stablima, a iznad njih visi lampion. Prema legendi, Tolkien—koji je putovao kroz Cotswolds—možda ga je koristio kao model za Vrata Durina u rudnicima Morije.

Osim što ovo mjesto povezuje s katoličkim autorom, crkva sv. Edvarda izvorno je bila katolička crkva izgrađena u srednjem vijeku. Dok sam istraživao crkvu za školu, saznao sam da bi njezin svetac zaštitnik mogao biti sveti Edward Ispovjednik, normanski kralj koji je živio tijekom 11.th stoljeća. Prema Catholic Onlinebio je “prvi Anglosaksonac i jedini kralj Engleske koji je proglašen svetim”. Nazvan je “Ispovjednik” jer je bio poznat kao ispovjednik katoličke vjere. Nije loš nadimak ako ćete ga imati!

Zanimljivo, Stow-on-the-Wold nije bilo jedino mjesto na kojem sam susreo Edwarda Ispovjednika. Ponovno sam ga sreo dok sam bio u Londonu, gdje je proveo svoje posljednje dane.

Westminsterska opatija (London)

Iako Westminsterska opatija stotinama godina nije bila katolička, pronašao sam mnoge ostatke njezine bogate vjerske povijesti. To je ikonski simbol Engleske budući da su se njezini kraljevi i kraljice ovdje krunili još od srednjeg vijeka. Naš prijatelj St. Edward the Confessor ondje je sagradio crkvu, a nekoliko njezinih ostataka još uvijek je dio današnje Westminsterske opatije!

Kaptolska kuća, “Otkrivenje svetom Ivanu Bogoslovu”

Sveti Edward također je jedna od mnogih povijesnih osoba koje će biti pokopane ili obilježene u Westminsterskoj opatiji. Svetište svetog Edwarda Ispovjednika, koje uključuje i njegovu grobnicu, trenutačno je podvrgnuto zaštiti povijesnih spomenika.

Uspio sam se približiti grobu Geoffreya Chaucera, po kojem je najpoznatiji Canterburyjske priče: epska pjesma o katoličkim hodočasnicima koji su krenuli prema svetištu svetog Tome Becketa u Canterburyju. Katolički svećenik i slavni pjesnik Gerard Manley Hopkins također je obilježen u Westminsterskoj opatiji.

Čekalo me još jedno iznenađenje kad sam napustio prepunu glavnu crkvu, izašao u vanjsko dvorište i našao se u Kaptolskoj kući, području s mnogo manje prometa. Sa natpisa koji je objašnjavao posjetiteljima, saznao sam da ga je kralj Henry III izgradio tijekom 13th stoljeća, a nekada su je koristili redovnici. Neke srednjovjekovne podne pločice još uvijek su tamo, kao i zamršena zidna slika pod nazivom “Otkrivenje sv. Ivanu Božanskom.”

Londonski Tower

Za razliku od Westminsterske opatije, dio razloga zbog kojeg sam jedva čekao posjetiti Tower of London bio je taj što sam očekivao da ću stajati na mjestu punom katoličke povijesti. Naravno, vidjeti Krunske dragulje bilo je nevjerojatno, ali ono što me motiviralo da ih posjetim bila je priča o St. Thomasu Moreu.

Za one koji nisu upoznati s ovim katoličkim mučenikom, dat ću sažetak njegove priče. Prije reformacije, Sir Thomas More bio je uspješan državnik, služeći kao lord kancelar pod Henryjem VIII. Bio je i suprug i otac. Međutim, kada ga je njegov prijatelj kralj Henry zamolio da položi zakletvu priznajući kralja da bude glava Crkve umjesto pape, Sir Thomas je odbio. Bio je zatvoren u Toweru i na kraju je pogubljen.

Bio sam uzbuđen što sam na tornju pronašao znak u spomen na svetog Tomu i njegovog sumučenika reformacije, svetog Ivana Fishera. Dirljivo je moći učiti o tim svjedocima vjere na mjestu gdje su trpjeli za istinu.

Shakespeare’s Schoolroom and Guildhall (Stratford-Upon-Avon, Warwickshire)

Jeste li znali da škola iz djetinjstva Williama Shakespearea još uvijek postoji? Nisam, sve dok nisam posjetio Shakespeareovu školu i Guildhall u Stratford-Upon-Avonu. Još me više iznenadilo otkriće da je to bila katolička škola i kapela prije reformacije — a tragovi su preživjeli!

Većina se znanstvenika slaže da je John Shakespeare, Williamov otac, bio katolik i da je Shakespeare odgojen u vjeri. Neki znanstvenici vjeruju da postoje uvjerljivi dokazi da je William Shakespeare ostao katolik (ako vas zanima, pogledajte knjigu Josepha Pearcea Potraga za Shakespeareom: Bard iz Avona i Rimska crkva).

Umjetnička slika na zidu kapele

Kad je došlo do reformacije, Shakespeareov otac, John, dobio je zadatak riješiti se katoličkih slika u kapelici unutar školske sobe i dvorane. Ivan je okriječio slike na takav način da su slike bile prekrivene, ali da su se kasnije mogle restaurirati! Je li to bilo namjerno sa strane Johna Shakespearea? Čini se vjerojatnim, ali nikada nećemo znati sa sigurnošću.

Stara umjetnost na zidu kapele nekoć je prikazivala Isusa, Mariju, sv. Ivana Krstitelja i ružu koja simbolizira Blaženu Majku. Kad sam sjedio u slabo osvijetljenoj kapeli, koja je sada dio muzeja, bilo je dirljivo i tragično vidjeti ostatke katoličkih slika, izblijedjele, ali odbijaju potpuno nestati – baš kao engleska katolička baština.

Autor fotografije Tommao Wang na Unsplash

Hvaljen Isus i Marija 👋
Drago nam je što Vas vidimo!

Pretplatite se na naš bilten s vijestima!

Ne šaljemo neželjenu poštu!

Povezani članci

Započeo 53. Dan mladih Vrhbosanske nadbiskupije

Katoličke vijesti

Papa, Vijeće kardinala nastavlja raspravu o ženama u Crkvi

Poziv za Volontere: Humanitarna akcija “Mladi protiv gladi”